Advarsel: Veldig rar og merkelig

Denne gangen får du en barnebok!

Hei Kristin,

Jeg har stor glede av brevene dine. Denne gangen ble jeg ekstra truffet av det som handler om bøker og rot. Barn må få servert det vi vil at de skal bli opptatt av/like fra de er små, dette gjelder både mat, personer og leker - OG bøker! Jeg har selv sett hvor utrolig stor innvirkning det har hatt på mine barn at de har vært omgitt av bøker på gulv, bad, kjøkkenbord, stuebord, sofa, ja you name it! Jeg har lest bøker for dem fra de var i stand til å sitte i fanget mitt, og nå er de 9 og 10 (snart 11) år og skrev sin første bok sammen i nyttårshelga på hytta.

Jeg leser fortsatt for dem hver kveld og det irriterer meg at etter som de blir eldre blir også aktivitetene deres seinere og det går ut over lesetida på kvelden!

Men tilbake til tilgang på bøker: for meg har det vært lett å servere dem de nyeste og ferskeste av bøker siden jeg har jobbet på bibliotek siden de var små, så hos oss har det vært bøker overalt hele tiden. Normal setning sagt av oss voksne er: "Nå må du legge fra deg boka, middagen blir kald!" Men når svaret fra ungen er: "Men mamma, det er så spennende, jeg har bare to sider igjen!", så lar du ungen lese ferdig boka og spise litt lunken mat.

Det ordforrådet, den fantasien og suget mot nye bøker unner jeg alle barn å ha. Biblioteket er en gullgruve som er helt gratis, jeg elsker det!

Og kanskje vil det snart dukke opp en ny barnebok som heter: "Alf og hans mor", skrevet av Else Vårunn og Bergliot Glimma i landets bibliotek. De har nemlig bestemt seg for at jeg skal kopiere boken og katalogisere den slik at flere barn kan lese om Alfs eskapader. Og, jeg kan allerede avsløre, det kommer flere bøker i serien!

Leseglad hilsen fra mamma Vera

Vera!

Åh, for en fin e-post! får jeg sende den videre til brevvennnene?

Jeg sender gjerne ut "Alf og hans mor" også, hvis det er en mulighet ;)

-kst