Vekk med de gamle bestemødrene

I barnelitteraturen i hvertfall

Hei, brevvenn!

Det er altfor mange barnebøker i dag som handler om bestemødre som bor på sykehjem, har opplevd krigen, er skrøpelige, drikker kaffe av skålen og går i forklekjole.

Hvis du skriver en bok om en 2023-tiåring, er foreldrene i historien din i gjennomsnitt førti år gamle. Besteforeldrene til denne tiåringen er i snitt rundt 70 år. De er født på 50-tallet og husker ikke det store krakket. Dagens 70-åringer er nærmere topplederjobber enn sykehjemmet. De liker å være på hytta, de bruker Facebook mer enn tiåringen, og de reiser til Syden og kjører bil.

Så klart finnes det unntak. Men hvis du lager en bok om at barna skal gjøre noe hyggelig for skrøpelige, gamle bestemor, har du egentlig fire alternativer:

  • Du kan gjøre det om til oldemor

  • Du kan gi en forklaring på hvorfor akkurat denne bestemoren er så gammel eller skrøpelig

  • Du kan sette historien på 70-tallet, da bestemødre var langt mer skrøpelige enn i dag

  • Du kan senke alderen på bestemor og se hva det gjør med historien din å skrive inn en slik bestemor dagens barn kjenner igjen

Hvis jeg var barnebokredaktør, ville jeg anbefalt alternativ 4 i alle tilfeller. Noen som får dette brevet, har akkurat opplevd meg som Killer of Old Grandmas. Håper vi blir flere.

Så beklager til deg som ikke skriver eller redigerer barnebøker – nå har du fått noe nytt å irritere deg over når du leser barnebøker (for det bør du jo.)

Kooz og klemz fra Kriztin

PS. Dette poenget var det min egen mor som fortalte meg for noen år siden. Hun skal altså ha æren for oppdagelsen. Jeg har bare bragt mine egne observasjoner og eget agg inn i fortellingen.