Den beste julemusikken

Ifølge meg, da.

Siden jeg begynte med Spotify for … ja, kan det være 15 år siden??? … har jeg hatt en julespilleliste. Men for noen år siden begynte jeg å lage flere julespillelister. En her, en der, ikke mer enn én i året, men denne høsten innså jeg at det var TOTALT kaos. I tillegg drev Spotify og pushet på meg SIN julemusikk, som gjorde at jeg hadde mer koll på hva Nadine drev med enn hvordan det sto til med fa-la-laene.

De siste dagene har jeg vært nede for telling med et skikkelig forkjølelsesvirus, så da har jeg brukt de tre ledige hjernecellene på å rydde. Slette. Høre gjennom. Ordne. Og dermed har jeg endelig et julemusikk-system.

I tilfelle dere ønsker dere en musikkbibliotekar til jul, gir jeg dere her mine tre lister:

Her er listen med mine ultimate favoritter:

Jeg har prøvd å begrense meg til 1 versjon av hver sang, bortsett fra der hvor det ikke går, fordi det rett og slett ikke går. Per nå er det rett i underkant av 5 timer med 78 sanger. Jeg ser for meg at jeg kommer til å oppdage noen flere, men at denne skal være rundt 100.

Her er listen med all julemusikk jeg liker:

OBS forbehold om at jeg har lagt til noen Spotify-anbefalte greier her, så det KAN dukke opp noe drit innimellom, men jeg er på ballen. 50 timer! Huhei. Men FOR noen perler av noen julealbum det er her!

Her er familiejulen:

Jada, jeg kan ha lystigere ting også. Foreløpig er denne listen preget av at jeg har tenkt litt mye “Men hvis barna mine ikke lærer seg “Fra fjord og fjære” her, hvor skal de lære den da???”, så denne vil nok endre seg grundig gjennom julen mens mann og barn faktisk får være med og bestemme.

Kooz og klemz!

PS. Hvis dere ikke liker jul, men har samme musikksmak som meg ellers (som jo er altså ganske eklektisk “Beatles, Sigvart Dagsland, boyband”) anbefaler jeg Kristins favoritter-listen:

Eventuelt lager jeg hvert år en liste med musikk jeg liker, årets ser slik ut: