En haug med spørsmål

og heldigvis noen svar

Elsa Billgren og Flora Wiström svarte på spørsmål på sine blogger, jeg følger etter. Hei, dere, håper dere har det bra denne lørdagen.

Humör idag?

Ganske fint. Det har vært veldig travle uker i det siste, uforståelig travelt hvordan det har gått. Men jeg har hengt i stroppen.

Vilken svordom använder du mest?

Shit, hvis det regnes som banning.

Äger du en podd?

Ikke akkurat nå. Men jeg har et stort sted i hjertet mitt for “Folk som liker bøker” og “Språktalk”. Og faktisk et lite rom for alle de podkastene jeg drømmer om å lage. For eksempel en podkast med Mari Grydeland, fordi vi er morsomme sammen.

Om du var född av motsatt kön, vad hade du hetat?

Øystein

Vilken tid är din väckarklocka inställd på?

07.15. Det er egentlig for sent, men jeg skulle ønske det var 08.30, så ville jeg bare slengt på meg noen filler og vært på jobb 09.

Hun många resväskor äger du?

Tre kofferter. En gigantisk med plass til et menneske inni (utprøvd) som jeg fikk til 20-årsdagen, en liten i lilla stoff, og for to år siden fikk jeg en hardplast med fire hjul som nå er min go-to.

Vad gör du exakt just nu?

Klokken er 11.17. Nå sitter jeg ved kjøkkenbordet, familien dasser rundt, men jeg har allerede skrevet noen ord i nanowrimoen, svart på en melding som har hengt over meg de siste dagene, vasket kjøkkenbenken. Ganske fint. Jeg har drukket en Solo superjulebrus, en kopp chai-te, spist amerikanske pannekaker.

Tror du folk pratar bakom ryggen om dig?

De prater vel bak alles rygg? Men det tenker jeg faktisk utrolig lite på. Tror jeg brukte opp den bekymringen på barne- og ungdomsskolen.

Är du blyg inför det motsatta könet?

Nei, synes det er fordel med å være godt gift, jeg tenker at her er det ingenting, så jeg prater med dem som vanlig? Men jeg var aldri en som turde å flørte med eller snakke med den jeg var forelsket i før, men jeg har hatt gode guttevenner fra jeg var 16 år.

Du är ledig. Umgås du helst med en hel barnfamilj eller med en vän?

Voksentid, helt klart! Haha. Men det meste av fritiden er jo med en barnefamilie, og jeg liker å være sammen med andre barnefamilier med min egen.

När var senast någon stötte på dig?

Jeg prøvde å google om dette betyr noe annet på svensk enn norsk, men sist noen støtte på meg på gaten, liksom? Føler det er hver dag når jeg henter og leverer på skolen. I går var det et barn som sa: “Kult pinneshow”, så da følte jeg meg kjendis.

Sist det var sånn “ååå det er så lenge siden vi må møøøøtes igjen!” var da jeg traff Maja, og så har vi avtalt en julemiddag om noen uker. Jeg insjet, fikk med Hilde, og så booket Maja restaurant. Man må bare sette en dato UMIDDELBART.

Dagens plan

Dingle rundt, dra i barnebursdag, dra på Moulin Rouge (Med guttekompis jf. spørsmålet lenger over, jeg gleder meg), vurdere fest eller å sitte hjemme og skrive i kveld.

Helgens planer?

Å ha færre planer enn tidligere helger!

Vad ser du mest fram emot i helgen?

Hvis vi sier neste helg, så er det en veldig åpen helg foreløpig, så jeg gleder meg faktisk til å drikke te og skrive på teksten min og lese bøker. Helt fornøyd med å være Døll Døllesen fra Dølleby.

Vad åt du till middag senast?

I går var det fredag, i går var det taco.

Vad var det roligaste som hände i veckan?

Jeg har lest “Hyperbole and a half”-boken igjen, det var en tegneserieblogg jeg elsket. Jeg lo høyt flere ganger. Men jeg har også ledd flere ganger på jobb, har morsomme kolleger og skriver morsomme saker.

Veckans fundering?

Er det mulig å ende en årelang konflikt på en måte som gjør at vi får mer fred i verden?

Vad gjorde du för år sedan?

Jeg sjekket kalenderen og finner en novemberfredag hvor Sigurd var på julebord, så jeg var sannsynligvis hjemme og leste, hørte på podkaster og sånt? Åh, men jeg ser også at jeg tok badstue med Strømsborg, og da fortalte hun meg om boken hun skrev på, og jeg gledet meg sånn til å lese det som ble Faen, faen, faen. Hun snakket så fint om Britt. Det ble en fin bok også, jeg anbefaler den sterkt! (Og så kan man lage et eget smussomslag i papir, som Madeleine har gjort, hvor det står Fillern, fillern, fillern.”

Pratar du några andra språk?

Engelsk, tysk og så svorsker jeg meg veldig til. Skrev språkspalte forrige helg om at jeg skulle ønske jeg kunne kinesisk eller et bittelite språk som jeg kunne bidra til å redde.

Diskar du din egen disk?

Jeg vasker opp, ofte jeg som kjører oppvaskmaskinen, ja.

Tycker du att killen bör bjuda på första dejten?

Nei, men jeg synes det er fint at folk tar initiativ og faktisk gjør noe, så jeg heier på at både jenter og gutter og alle andre ber ut på deit. Flere deiter! (Mindre deiteapper)

Vad har du med dig in på bion?

Før hadde jeg alltid bringebærdrops, jeg liker fortsatt drops fordi man kan suge på dem og de varer lenge, men oftest går jeg for melkerull, som er tom ti minutter ut i filmen. Så stjeler jeg litt av Sigurds baconcrisp, som jeg egentlig ikke liker så godt, så derfor varer det lenge for meg.

När sov du senast på golvet?

På hytta i sommer, før vi hadde fått opp seng.

Hur många timmar måste du sova för att kunna fungera?

Med seks timer (som det har blitt noen av i det siste pga. håndverkere) fungerer jeg knapt. Jeg blir et monster. Syv er minimum. Åtte er best.

Är du petig när det kommer til stavning och grammatik?

Jeg bryr meg utrolig lite om at andre skriver feil, med mindre det blir morsomt, da ler jeg høyt og koser meg. Men å påpeke andres skrivefeil og mene at man ikke kan være barnehagelærer/journalist/politiker/putt inn det du vil her, fordi man trykker noe feil eller ikke vet en språklig regel, det synes jeg er ufattelig usjarmerende. Livet er mer enn tastetrykk!

PS. Dere kjenner dessuten Muphrys lov? At hvis man påpeker en feil hos andre, har du garantert en skrivefeil i din egen korreks.

Vad var det senaste du åt? 

Brødskive med Freias sjokonøtt.

Skulle du någonsin hoppa fallskärm?

Hahahahaha NEI

Tycker du om att krama folk?

Nei, og akkurat på det området likte jeg pandemien. Og det er blitt mindre klemming etterpå, synes jeg? Jeg elsker å klemme på mann og barn og venner jeg ikke har sett på lenge, men profesjonelt og i selskaper og lignende er jeg en opp med hånden hei hei.

Vad är du allergisk mot?

Ingenting, så vidt jeg vet. Men jeg spiser helst vegetarisk.