Grining i garderoben

Litt om det som gjør vondt

Hei, brevvenn!

I dag skal jeg skrive om det som gjør vondt. Noen ting gjør det. Vondt, altså.

Heldigvis er det ikke sånn, stort sett. Men jeg hadde det kjipt da jeg var liten, og mye av det var i gymtimene. Jeg har brukt lang tid på å skjønne at jeg har gymtraumer.

I dag var det ikke fint å være på gruppetime på treningssenter. Det var en ny instruktør, og ganske raskt skjønte jeg at dette blir vanskelig. Jeg måtte springe på do og gråte en del, før jeg våget meg tilbake. Hele timen var jeg på kanten av hva jeg tålte. Men jeg gjennomførte. Og så kollapset jeg i garderoben etterpå.

Det var snille folk rundt meg.

Og etterpå sendte jeg denne tilbakemeldingen. Jeg tenkte kanskje den kunne være nyttig å lese for flere. For hvem vet hvem som trenger å lese dette.

Det som var vanskeligst for meg i dag:

Demonstrasjonen: At «standardøvelsen», den instruktøren viser først, ikke er gjennomførbar for meg, og så viser hen de enklere. At standardøvelsen heller er for alle, og så vise hvordan man kan gjøre den mer avansert.

Øvelsene: Det var mange flere øvelser hvor man skal løfte egen kroppsvekt (situps, hoppe på trappetrinn, burpees, sommerfugl, løfte opp vekter i planke). Disse er vanskelige for meg siden jeg veier dobbelt så mye som mange der.

Antall vs tid: I oppvarmingen sa instruktøren hvor mange vi skulle gjøre av hver øvelse, i stedet for at det var tid. Hen sa eget tempo, men særlig når det gjelder 8 burpees, blir det en illusjon. Det gjorde at jeg følte meg veldig dårlig, fordi jeg måtte «jukse».

Tilrop underveis: Jeg synes instruktøren var ganske god, men jeg var allerede trigget, så jeg reagerer alltid når det skal økes i tempo, presses hardere, antagelser om hvordan man føler seg etc. Men fint at instruktøren gjentok «Dere kjenner selv hva dere skal gi».

Spredning i rommet: Det er mulig det var fordi jeg allerede var sliten, men jeg opplevde at det var mye trangere i dag, og jeg dermed var nærmere på alle andre. Dermed er det lettere å sammenligne seg for meg.

Konklusjon

Jeg skal tilbake neste uke. Noen ting er vanskelige, men jeg vil ikke at dette skal bli umulig. Jeg skal prøve igjen.

Ekstra stor kooz og klemz denne gangen fra Krizztin