Jeg liker å lese

håper du gjør det óg

Kjære brevvenn

Det er fredag. Jeg er egentlig ganske kaputt. Den forkjølelsen jeg skrev om i forrige brev, er ennå ikke forlatt meg. Ja, jeg er blitt en Jane Austen-karakter. “Om mitt helbred må jeg dessverre melde at det ikke går fremover, men jeg ser likevel frem til at vi i sommer skal kunne besøke Dem og Deres søster i Brighton.”

Jeg skal ikke til Brighton, så vidt jeg vet, i alle fall. Jeg vet at jeg skal til Frankfurt om et halvår, det er egentlig alt jeg vet.

Hm, jeg tenkte at jeg skulle skrive brev for å si at jeg akkurat har lest ut “Detaljerna” av Ia Genberg (Hun heter altså i-a, ikke “la” som i italiensk pronomen, det trodde jeg først).

Den boken var så god.

Hm, jeg burde kanskje skrive noe fornuftig om den, så du også får lyst til å lese den. Men den har

  • vunnet mange priser

  • blitt snakket pent om av mennesker jeg stoler på

og det holdt for meg.

Jeg tror ikke det finnes én bok som alle liker. Men jeg har lest mange gode bøker i årets første måneder. I starten ble det MEGET familie-drama-tungt. Jeg liker det altså, og å lese prins Harry vegg i vegg med Vigdis Hjorth var kjempeinteressant.

Ofte ender jeg tilfeldigvis/underbevisst opp med å lese bøker som er tematisk like. Februar ble måneden for annerledeshet og rasisme.

Og jeg hørte ganske langt i Søsterklokkene av Lars Mytting, men så datt jeg av. Ikke alle bøker er for alle.

Januar

Om utregninger av romfang - Solvej Balle 02.01

Femten år - Vigdis Hjorth 06.01

Familieverdier - Jens M Johansson 10.01

Mummi-tegneserien 4 18.01

Mummi-tegneserien 5 20.01

Spare - Prins Harry 23.01

Ein far til overs - Sondre Bjørgum 26.01

Håkon Høydal / Abida Raja - Frihetens øyeblikk 28.01

Momo eller kampen om tiden - Michael Ende 29.01

Februar

Familien Brattbakk - Julia Kahrs 05.02

Fri - Lea Ypi 11.02

Kvit norsk mann - Brynjulf Jung Tjønn 14.02

Da vi var samer - Mats Jonsson 14.02

Derfor må du vite at jeg er same - Ella Marie Hætta Isaksen 19.02

Midt i alt som er - Sunniva Gylver 20.02

My Name is Lucy Barton - Elizabeth Strout 25.02

Mars

Anything is possible - Elizabeth Strout 01.03

Detaljerna – Ia Genberg 03.03

Kooz og klemz fra krizztin