Jeg vrenger sjelen min

med musikk til

Hei, brevvenn!

Da jeg fikk Spotify, laget jeg en liste for at jeg skulle ha med favorittsangene fra Itunes. Den kalte jeg “Happy 2009”, og siden har jeg fortsatt å lage årlige spillelister. Her om dagen fikk jeg det plutselig for meg å høre på den eldste listen, og så ble jeg dypt sjokkert over at jeg har hatt Spotify i 14 år???? Føler meg gammel.

Vel!

Hva med at vi tar en musikalsk reise sammen? Jeg evaluerer litt og deler høydepunkter, rent subjektivt.

Nå fant jeg igjen noen gamle favoritter, som Ben Folds! Marit Larsen er fortsatt en av mine mest spilte artister. Ellers er det et ganske eklektisk opplegg, det hopper fra Toto, Queen og Michael Jackson til Regina Spektor, Imogen Heap og Jens Book-Jensen. Men happy, det kan vi trygt si at den er.

Høydepunkter: Ben Folds, Stage Dolls, Regina Spektor

Åh, denne listen er jeg glad i. Den er ikke like in your face-happy. Det er mer instrumentalt, det er klassisk poprock, og jeg begynner å oppdage at jeg liker gode coverlåter. Lena vant Grand Prix, jeg oppdaget Jace Everett på tur i Junaiten.

Høydepunkter: Mr. Blue Sky, Pitsj, Everybody’s free

Ser ut som jeg startet året litt mørkt, det er ikke mye happy clappy over Sigur Ros, Adele og Radka Toneff. Men bare vent. Året gir deg Bruno Mars, Wenche Myhre og Razika. Og haha, dette var året jeg fant Avenue Q, ser det ut som. Og jeg er på vei inn i svenskehullet mitt, der jeg har havnet godt og grundig, med Ted Gärdestad, Anders Widmark Trio, Bo Kaspers, Lisa Ekdahl MED MER.

Høydepunkter: Katzenjammer, Bruno Mars

Haha vi er tilbake i eklektiske Storrusten! Jeg liker det. Sway, Grand prix, musikaler, klassisk, storslagen pop, litt Kaizers. Dette er en forstyrret liste.

Høydepunkter: Ellinors vise, Laleh, Anne Grethe Preus

En relativt kort liste dette året. Jeg hadde nok med å ha baby. En fin liste, i grunnen, men ikke særlig happy.

Høydepunkter: Har du fyr, Det begynner å bli et liv.

2014:

Ingen liste dette året

Så da ble det slutt med å kalle listen happy. Men jeg blir glad av denne listen også. jeg. Mye norsk og noen gamle slagere. Mange av disse sangene er kommet på min all time-favorittliste.

Høydepunkter: Kaja Gunnufsen, Marit Larsen

Åpningen med BSB-cover sier det meste. Veldig mye kjærlighet og litt intenst her. Gjenspeiler vel at jeg fikk barn det året!

Høydepunkter: Golden slumbers fra Syng, Koppången

Neimen, denne listen har jeg nesten glemt. Men det er noen ganger her jeg virkelig elsker. Mye kjærlighet og sterke følelser. Jeg liker å grine til “De nære ting” for eksempel. Jeg tror Spotify ble flinkere på å skjønne hva jeg ønsker meg?

Fun fact (sad fact): På dette tidspunktet endte jeg alltid opp med tre covere av “You raise me up” hvis jeg hørte for mye på “Discover weekly”. Det er visst min destillerte musikksmak.

Høydepunkter: Ana Diaz, Audition fra La la land

Her er det litt mer tempo og mye norsk visepop. Har lagt til litt for mye fra Discover weekly, for jeg er ikke helt sikker på at jeg ville gjenkjent listen som min. Prøvde jeg å være kul? Mulig. Heldigvis finner vi Livets sirkel og Trønder inni der, så helt gærent er det ikke.

Høydepunkter: Indodana, Eatnemen vuelie (det er slike sanger du kan gjenkjenne meg på)

Inn igjen med Espen Lind, Beatles, Elton John, ABBA, Whitney Houston … Nei, dette gjør meg litt mer glad. Hvem andre ville blandet Iver Kleive med Cher? Her er jeg meg selv igjen!

Høydepunkter: Frida Ånnevik, Hamilton

Coverlåter, altså, det er meg. Åse Kleveland som covrer Beatles? Jess. Jeg hørte mye på musikk, elsket soundtracket til “A place to call home” (flere som husker den?) og prøvde å holde humøret oppe. Her er det mange låter som virkelig får meg glad.

Høydepunkter: En sång til livet, På perrongen (oppdaget på Anita Skorgans digitale konsert. Det var en litt fin greie akkurat det der)

Her begynner vi å nærme oss essensen av musikksmaken min i dag. Det er svensk gladpop, tysk gladpop, Bee Gees, Bjørn og Sigvart (4e<3), klassisk, 90-talls, litt Billie Eilish og Snakker ikke om Bruno som en finale.

Høydepunkter: Händerna mot himlen, Run to me

Nå er vi så nær nåtid at jeg ikke klarer å se det utenfra. Dette er en god liste, særlig på midten der! Vandre rundt med Monica Zetterlund, Jacques Brel, What a wonderful world, Marit Larsen? Gjør ikke meg noe!

Høydepunkter: Metteson, Ska nye röster sjunga

Foreløpig under en time med musikk jeg liker innmari godt. Denne synes jeg funker som spilleliste, kanskje fordi jeg har hørt litt mer på Spotifys anbefalinger i det siste? Jeg har dettet i et fransk/svensk hjørne. Kanskje det bør bli litt mer happy. Finne frem igjen noen favoritter fra 20 år siden.

Høydepunkter: Moonica Mac, Zaz

Tar imot tips!

Hvis du har lest helt hit, vil jeg bare si at jeg GJERNE tar imot sangtips! Send på e-post eller Spotify (kan man det??)

Jeg har også en liste som heter “Kristins favoritter” hvor jeg prøver å dra med meg det jeg liker aller best. Den er virkelig dypet av min sjel. Så bare å analysere hvis du vil.

Kooz og klemz fra Krizztin