Lesetips for hengekøyen

Snart sommerferie

Hei, brevvenn!

Liker du å lese? Det gjør jeg.

Jeg tenkte å anbefale noe bra av det jeg har lest i det siste, hvis du også vil lese litt i sommer.

Topp sommerstemning der. Jeg elsker Tove Jansson, og bøkene hennes er alltid et fint sted å være. Men om sommeren, særlig. Melankolsk, romantisk, men også litt selvmordsfabulering med robåt.

Hvis du liker Educated av Tara Westover, Det åttende livet av Nino Haratischwili og Annie Ernaux, vil du elske denne, sto det på baksiden av “Fri” av Lea Ypi. Det var hardt innsalg med mine favoritter, så kanskje forventningene var et knepp for høye. Men det er en oppvekstskildring fra det kommunistiske Albania. Godt fortalt. Riktig bra i hengekøyen.

I sommer skal jeg selv lese Olive Kitteridge-bøkene til Elizabeth Strout. Jeg oppdaget Strout ved en slags tilfeldighet i fjor. Nå har jeg lest Lucy Barton-bøkene. Jeg elsker dem, virkelig elsker dem.

Jeg leste to tankevekkende sakprosabøker nylig: Blokka på Bjerke av Bjørn Hatterud og "Jeg er ikke polakken din” av Eva Sapienzynska. Og siden jeg først nevner Bjørn Hatterud, les “Mjøsa rundt med mor” hvis du ikke har gjort det ennå. Det er veldig bra hengekøyelesning med litt roadtrip.

Jeg anbefaler også A small place av Jamaica Kincaid. Det er et essay om den karibiske øya Antigua, hvordan det var å vokse opp der, hvordan det er å komme tilbake. Den er ikke så lang, men den føltes som om jeg faktisk hadde reist dit, siden den starter med en beskrivelse av hvordan det er å komme til øya.

Jeg skal ikke anbefale Kniven i ilden av Ingeborg Arvola nå. Selv om jeg leste den og likte den kjempegodt. Men det ER en kognitiv utfordring å lese om vintre på Finnmarksvidda på 1800-tallet og leve seg inn i det mens man ligger på Sørenga og steker i 300 varmegrader. Kanskje du vil prøve?

Selv er dette en foreløpig leseliste, eller slik “nattbordet” (hylle, Storytel, bibliotek-appen) ser ut. Kommer ikke til å lese alt. Kommer sikkert til å lese noe annet:

  • Detransition baby - Torrey Peters

  • The emperor’s children av Claire Messud

  • Dronningen – Anne Gunn Halvorsen og Randi Fuglehaug

  • Det ordner seg – Julie Valsø

  • Olive Kitteridge – Elizabeth Strout

  • It starts with us – Colleen Hoover

  • Demon Copperhead – Barbara Kingsolver

  • Strak arm – Heidi Linde

Og ja, jeg vet at jeg bør kvotere inn noen mannlige forfattere nå og da 😊 

Kooz og klemz fra Krizztin