Å, så mange tanker!

J.K. Rowling og mødre

Denne påsken har jeg gjort mye av det jeg liker best. Jeg har sittet på benk i parken og lest, jeg har ligget i sengen og lest, jeg har gått og hørt på lydbok, laget mat og hørt på lydbok.

Og jeg har hørt – nesten ferdig nå – podkastserien “The witchhunt of J.K. Rowling”. Den vil jeg anbefale sterkt. Den handler om diskusjonen om det J.K. Rowling har sagt i transdebatten, og den inkluderer lange intervjuer med Rowling, gjennomgang av kulturen de siste tyve/tredve årene og intervjuer med transpersoner og andre.

Jeg tenkte på biografien om Frederikke Marie Qvam, som jeg leste for noen år siden. Fordi når noen kjemper for rettigheter, betyr det ikke at man er en forent motbevegelse. TVERT IMOT. Gjengen var den gang delt i to: De som mente man måtte kjempe for at kvinner burde få stemmerett på lik linje med menn (altså borgelige kvinner), og de som mente at ALLE kvinner burde få stemmerett – ellers var det ikke verdt å kjempe.

Slike skillelinjer går fortsatt. Jeg tenkte på det da jeg hørte Rowling snakke om sin feminisme. Kan man kjempe for alle undertrykte grupper på en gang, eller må man velge?

Jeg har ikke svaret. Men jeg liker å tenke.

Noen andre bøker jeg har lest, som har fått meg til å tenke:

Hun måtte skrive for å kunne leve - Magnus Takvam

Dette er en biografi om dikteren Marie Takvam – som er moren hans. “Kan man være forfatter og en god mor?” tenkte jeg av denne. Det er kanskje litt satt på spissen? Men fortsatt noe å grublisere over.

I tillegg ble jeg så imponert av flere historier om Marie Takvam, som hennes tankevekkende analyse av “Geitekillingen som kunne telle til ti” og da hun vitnet i Bjørneboe-saken om “Uten en tråd” og sa at denne boken (fritt etter hukommelsen her!) sa ikke mer om kjønnslig omgang enn det alle burde tåle. Men at den var så full av objektivisering av kvinner, men det var ikke det den var tiltalt for, for kvinnehat har gjennomsyret kulturen vår siden tidenes morgen.

Mic drop.

Jeg er fortsatt her inne i mørket - Annie Ernaux

Bøker om mødre er visst et slags tema denne påsken? Denne var sterk om å følge et dement menneske mot døden. Jeg kjente igjen mye.

Jag håller tiden - Åsa Grennvall

For en fest å bare gå på biblioteket og bla i en bok og finne en ny favoritt! Jeg liker svenske tegneserier. Nå skal jeg tilbake og låne resten av bøkene hennes. Denne var veldig sterk om forholdet til faren (ok, det er visst et slags tema denne påsken) og hvordan hun hele tiden prøver å please ham. Jeg tenkte på min venn Hilde, som har skrevet om ensomhet, da jeg leste denne. Så mye smerte og så mye fint.

Og ellers

Jeg har lest flere bøker enn det også. Tenkte å fortsette med det. Nydelig å fylle hodet med historier.

Håper du har hatt/har en god påske. Håper du fyller på med ting du liker.

Kooz og klemz fra Krizztin